Waar gaat het heen? | Bepaal mee

Wij zijn al een tijd bezig met de feestdagen. Eerder schreef ik al over de beurzen, ook de kerstpakketten staan al op de foto (laat het weten als je ze mag regelen voor je collega’s, dan sturen we meer info) en een aantal nieuwe kerstlekkernijen! We moeten over een paar dingen goed nadenken, aangezien onze drukste dag, 24 december, net niet in de kerstvakantie valt dus studenten naar school moeten, we moeten duimen dat er überhaupt papier is voor de kerstbestellijst, oliën zijn schaars en zo zijn er nog een aantal rare ontwikkelingen in de wereld. Wil je met ons meedenken? Hieronder volgen een paar hersenspinsels, reageer gerust en bepaal mee:

De kerstbestellijst. We gaan er gemakshalve even vanuit dat deze er gewoon is na Sinterklaas en ook weer huis-aan-huis bezorgd gaat worden. Maar wat gaat er op en in staan?

We hebben een superteam en hebben de corona periode goed doorstaan met alle quarantaines enzo, maar onze handige hulpjes (ook in de bakkerij) moeten naar school dit jaar. Het wordt ook steeds drukker, superfijn dat mensen ons weten te vinden, al moeten we wel alles kunnen blijven maken. Wetende dat grondstoffen schaarser worden en moeilijker verkrijgbaar zijn betekent dat keuzes maken.

Vraag 1: wat mag er zeker niet ontbreken op de kerstbestellijst en wat kan er eventueel wel af?

Vraag 2: met Kerst willen we vaak iets nieuws, wat feestelijks, een ander smaakje. Sommige bakkers hebben enkel een feestdagenassortiment. Wat kiezen jullie: de gewone lekkernijen of meer kerstspecials?

We sluiten 24 december en 31 december om 13 uur. De ervaring heeft ons geleerd dat de meeste klanten toch voor 13 u komen en dan kunnen we zelf rustig opruimen en nog even een dutje doen voor we ook aan het kerstdiner of de oliebollen mogen. Het is fijn als klanten zo snel mogelijk geholpen worden. Ons pick-up point werkt erg goed, maar wat als de weergoden ons echt slecht gezind zijn?

Vraag 3: hoe kunnen we de komst van klanten beter spreiden zodat niet iedereen tussen 9 en 11 uur komt?

Een heel lastige… sommige bakkers werken enkel en alleen op bestelling. Traiteurs en slagers doen dit ook. Dus geen vrije verkoop. Voordeel is dat we precies weten wat de bakkers moeten maken en we snel kunnen werken in de winkel, want mensen hoeven niet meer te kiezen. Een is nadeel is dat je minder flexibel bent voor klanten die toch (wat) vergeten waren te bestellen.

Vraag 4: wat zeggen jullie ook nog vrije verkoop of enkel op bestelling (die dan natuurlijk al betaald zijn dus pakken en wegwezen!)

Ronald en consorten maken alles iedere nacht dus bestellen kan dan bij ons ook tot laat. 21 uur voor de volgende dag kan maar bij weinig ambachtelijke bakkers. Alleen de productielijst maken en alles verwerken kost ook tijd. Normaal een paar uurtjes, maar met dergelijke drukke dagen zijn dat behoorlijk wat uren extra terwijl er ook meer andere werkzaamheden zijn.

Vraag 5: het is tegen onze principes, maar zullen we de mogelijkheid om te bestellen eerder afsluiten?

Vraag 6: nog andere suggesties en ideeën?

Alvast bedankt voor het meedenken, wij brainstormen ook verder en het resultaat volgt!