Passen we in de trends?

De eerste maanden van het jaar zitten er alweer op. Tijd voor de marktonderzoeker in mij om een lijstje te maken van onze meest gekozen producten en dit te vergelijken met grote trends:

Er zijn kleine en grote voeding trends. Ook in de bakkerijsector. De grote trends blijven vaak langer en zien we over de hele wereld terug. Kleine trends zijn vaak meer hypes en kunnen per land of regio verschillen. Via onderzoeksprogramma’s volg ik dit en voor Europa is dit de top 5 van grote trends (vrij vertaald via Taste Tomorrow):

  1. Klassiekers (stond vorig jaar op nummer op nummer 2)
  2. Plantaardig (eerder 3e)
  3. Natuurlijk en biologisch (was de nummer 1)
  4. Huisgemaakt (5)
  5. Desem (4)

De top 5 heeft dus alleen maar wat verschuivingen. In andere werelddelen zien we deze grote trends ook terug, maar in bijvoorbeeld Afrika, Amerika en het Midden Oosten zien we als trend ook patisserie met groentes en in Azië is er veel aandacht voor het visuele aspect en bijzondere combinaties van smaken. Ook is er in andere werelddelen, zoals Oceanië, meer aandacht voor duurzaam ondernemen.

Past dit in ons plaatje?! Dit is, begin mei 2023, onze top 5 van meest bestelde producten:

  1. Belgische sandwich
  2. Hollandse sandwich
  3. Hollands worstenbrood
  4. Tijgerpistolet
  5. Gesorteerde koffiekoek

Past dit een beetje in het plaatje? Qua klassiekers en huisgemaakt zeker! Ik denk dat onze top 5 alleen maar (Belgische) klassiekers zijn en alles wordt iedere nacht door de bakkers gemaakt. Alleen over de tijgerpistolet als klassieker kunnen we discussiëren. De ronde witte is natuurlijk de enige echte pistolet. Belgisch staat ook tussen haakjes, want ons Hollands worstenbrood wordt in België zelf vervloekt. Een worstenbroodje ‘hoort’ van getoerd gerezen deeg te zijn gemaakt – ons Belgisch worstenbrood. Deze wordt ook veel besteld en verkocht, maar we zien wel dat dit bij ons in de winter meer is.

Plantaardig… dat is een lastige. We hebben een tijdje een hartig vegetarisch assortiment gehad, was lekker en ook goedgekeurd door ons en vegetariërs, maar de producten bleven wel te vaak liggen dus we zijn ermee gestopt. De vraag is er voor ons te weinig. Hetzelfde geldt voor producten zonder bijvoorbeeld melk of ei. Dit vervangen in een gebakje of vlaai is niet eenvoudig en voor één stuk voor ons niet doenbaar. Ik denk zelf dat er een groot verschil zit tussen trends als je vergelijkt tussen stad en dorp. In de stad zie je veel meer niches dan in een dorp. In de stad is er op alle vlakken meer diversiteit en dus vraag en aanbod.

Brood zelf is natuurlijk wel plantaardig en dat past perfect in deze trend! Desembroden zijn vanzelfsprekend ook plantaardig, maar niet echt topfavoriet bij ons. We hebben een aantal klanten die hier altijd voor kiest en een aantal horecazaken, maar de meest verkochte broden blijven bij ons de ‘gewone’ busbroden; wit, tarwe, ardeens en volkoren. Volkoren wordt online het meest besteld, gevolgd door tarwe en daarna vikorn.

Dat waren de eerste maanden van het jaar. We volgen het op en ik ben benieuwd of er in het lopende jaar nog verschuivingen plaats zullen vinden…