Hoezo kan bestellen niet?!

Bij sommige bakkers moet je een aantal dagen tot een week voor afhaling je bestelling plaatsen. Bij ons kan dit tot 21 uur voor de volgende dag, daarna kunnen we niet meer garanderen dat de bestelling gezien is. Omdat we dit een vorm van service vinden en niet graag nee verkopen. Bestellen is heel fijn, want dan weten we beter wat we moeten maken. Toch is 21 uur voor sommigen nog te vroeg en zeker met drukke feestdagen gaan we strenger zijn. Waarom?

Een greep uit wat mailtjes of opmerkingen in het online bestelformulier:

‘Ik kon morgen niet meer selecteren bij mijn online bestelling dus heb maar voor zondag besteld, maar kom het dus morgen halen’.

3.11 u: ik wil nog een bestelling plaatsen voor morgen, ik ben er tegen half 8, dank!’

‘Ik weet dat ik niet meer kan bestellen en heb ook al besteld, maar ik wil graag 1 broodje wisselen voor een croissantje, kan dat nog?’

’20.30 u: voor morgen graag 150 pistolets. Gesorteerd graag en anders rond wit.’

‘Is het morgen al Kerst? Ik wil nog vanalles bestellen, als dat niet kan dan ben ik om 7 uur in de winkel dan hebben jullie alles toch?’

Ja, het kan allemaal. In theorie. En in praktijk vaak ook. Maar het is allesbehalve handig en gaat dan ook vaker mis.

Alles wordt vers gemaakt en Ronald plant ruim qua productie, maar iedere bakker heeft maar 2 handen, producten hebben bijvoorbeeld rijstijd nodig en we hebben 2 ovens. Die planning van de ovens is dus cruciaal. En daarvoor moeten we weten wat er besteld is.

Bestellingen worden om 21 uur afgesloten. Ik kijk dan alles na en verwerk de bestellingen die na winkelsluiting binnengekomen zijn. Dit staat allemaal in ons systeem en ik draai voor Ronald de productielijst uit. Hij vult dit aan met winkelverkoop en vanaf 24 uur gaan de bakkers aan de slag met degen draaien. Vertrouwende op ervaring qua planning en op een goedgevuld magazijn met grondstoffen.

Alleen, als er ’s nachts nog iemand mailt, dan zijn Ronald en alle bakkers dus hard aan het werk om alles om 7 uur af te krijgen. Deze mail wordt niet gezien, of pas de volgende morgen. Vaak kunnen we dan nog wel iets uit de winkel pakken, maar niet altijd en toveren kunnen we helaas niet. Met als gevolg dat een klant geïrriteerd is ‘want ik had toch besteld’ of het is voor andere klanten vervelend, want dan zijn om half 8 de koeken al op. Of er is onduidelijkheid over wat nou morgen is? Na 24u is al morgen dus is het dan voor vandaag of morgen? En staat ie nou wel of niet in de kassa?

Ook speciale bestellingen of heel grote weten we graag tijdig. Al onze pistolets worden met de hand gemaakt, worstenbrood met de hand ingevouwen en ieder vlaaitje apart ingestreken. Komen er dan ineens nog honderd-nog wat stuks bij dan is dat fijn om te weten. Want die handjes moeten er natuurlijk ook effectief zijn. Je weet tenslotte ook al eerder dat je ze nodig hebt (denk ik dan…). We snappen ook dat het kan gebeuren, zelfs personeel is regelmatig net iets te laat of heeft ineens nog 120 pistolets nodig, hé Anjo 😊

Met erg drukke dagen of feestdagen is het verwerken van late bestellingen verwerken gemakkelijk. Het is dus druk, met veel bestellingen en veel verschillende producten die op andere manieren gebakken en afgewerkt moeten worden. De planning van de ovens komt dan dus nog preciezer. We bakken dan sommige producten ook vaker af. Is ook beter voor de versheid. Geeft een klant bij zijn bestelling aan dat hij om 10 uur komt en hij is er om half 8 al, dan kan het dus zijn dat we bijvoorbeeld pistolets niet hebben. Of we moeten ze op de gok van een andere klant nemen in de verwachting dat deze later komt, maar dat is ook weer riskant – en doen we eigenlijk alleen bij naaste familie ;-).

Tussen bestellen en bakken zit trouwens ook nog een heel proces. Alle bestellingen staan in onze kassa. En bij die bestellingen horen bestelbriefjes en stickers. Stickers voor worstenbrood, voor gebak, smoskes etc. Wij plakken deze zakken en doosjes ongeveer twee dagen van te voren en leggen alles op alfabet (met zijn tweetjes zijn we daar zeker 5 uur mee bezig). Des te eerder dit klaar is, des te meer overzicht. Maar we hebben het over honderden bestellingen met een veelvoud aan zakken en doosjes. En die liggen netjes in kratten op stapels. Dus als er dan 1 maltkornbroodje omgewisseld moet worden door een croissantje dan is dit niet zo handig. Niet onmogelijk, maar gewoon niet zo fijn.

Iedere dag wordt er hard gewerkt om alles om 7 uur in de winkel te hebben. Maar als het aantal bestellingen 10 keer zoveel is als normaal (zoals met Kerst of Pasen) dan is dat niet haalbaar. Dan is het racen tegen de klok om alle bestellingen op tijd af te krijgen. Zodra er dan iets over is – dus alles wat besteld is, is ingepakt – dan gaat dat naar de winkel. We weten dus ook niet precies wat dat gaat zijn, dus kunnen in de winkel ook niets beloven.

We beginnen met drukke dagen allemaal een paar uur eerder en werken allemaal net een beetje sneller. Nog eerder beginnen kan niet, of althans niet volgens onze maatstaven, want dan is het niet vers meer. We moeten met die dagen echt op elkaar vertrouwen, want tijd om alle dozen even na te kijken is er eenvoudigweg niet. O ja, en bij gebrek aan personeel werken er ook nog mensen en waar gewerkt wordt 😊

Wat wil ik nou eigenlijk zeggen? Het liefst zou ik willen dat al onze klanten eens een keer een nachtje meedraaiden. Kei gezellig ook! Maar voor nu is het belangrijk te weten dat tijdig bestellen echt het fijnste is voor iedereen. Tot 21 u voor de volgende dag. Speciale bestellingen of heel grote graag wat eerder. En bij drukke dagen sluiten we de bestellingen 2 dagen eerder af, omdat… zie hierboven. Heel veel dank!