Facts & figures | wanneer koop jij wat?

Wat bestellen jullie vooral online? En wanneer vooral? Hoe laat komen jullie vooral op zaterdag? Wat is op zondag de top 3 koffiekoeken en pistolets? En hoeveel maaltijden hebben we inmiddels al met Too Good To Go gered? Ik heb me in wat cijfertjes verdiept en zie hier de resultaten!

Van origine ben ik marktonderzoeker en docent, dus ik blijf het leuk vinden om me in cijfertjes te verdiepen. De meeste dingen weten we door de jarenlange ervaring, maar soms ook niet. Wist je dat:

  • Online vooral zachte broodjes besteld worden? En dan komen de Belgische sandwiches voor de Hollandse. Worstenbrood wordt er ook heel veel besteld, maar dan komt het Hollandse worstenbrood juist voor het Belgische.
  • De meeste bestellingen worden op vrijdag gedaan. Dit wist ik natuurlijk al, want dan ploept de email zo ongeveer ieder kwartier en ’s avonds soms onafgebroken. Maandag is de rustigste dag, zeker qua bestellingen. Dus als je drukte wilt vermijden…
  • De chocolade koffiekoek is eigenlijk altijd de meest gekozen koffiekoek, zowel online als in de winkel (wil je die echt? Dan moet je zeker bestellen). De ronde rozijnenkoffiekoek komt op 2 en sinds een tijdje komen de éclairs daar achteraan. Mokka en chocolade vinden jullie allebei even lekker!
  • Een ander lijstje wat voor ons niet zo verrassend is, dat zijn de pistolets. Zondag is het pistoletdag! De ronde witte en de tijgerpistolet zijn de meest gewilde. Nummer drie is het kampioentje, mijn lievelings!
  • Tip: wil je de drukte deze tijden op zaterdag wat vermijden? Kom dan niet tussen 9 en 11 uur. Of bestel en betaal en dan kun je via het pick-up point achterom. Ook om 13u is het altijd even druk; dan is het smoskes tijd 😊
  • Sinds we meedoen met Too Good To Go hebben we al bijna 1500 maaltijden gered! Per maand zijn het er ongeveer 80. Overschotten zijn voor ons nog steeds heel lastig in te schatten, zeker in deze periode. We proberen de aantallen aangeboden pakketjes goed bij te houden en telkens wat anders aan te bieden, maar wij weten dus ook niet precies wat er over zal blijven. Gelukkig begrijpen de meeste klanten dit en dit is tenslotte ook het concept van Too Good To Go.
  • In België eet men van oudsher lichter brood dan in Nederland. Een tarwe wordt al ‘een grof’ genoemd. We hebben de bakkerij nu bijna 9 jaar (volgend jaar weer een jubileum!) en zien nog steeds dat tarwe meest verkocht is, maar Ronald bakt veel meer volkoren dan een aantal jaar geleden.
  • Verder is het regelmatig de ene week een ‘eierkoekenweek’ en de andere week een ‘krentenbollenweek’.
  • Tot slot vond ik in de cijfertjes een bevestiging. We maken echt heel veel krab- en eiersalade. En steeds meer. Op de derde plaats staat de prepare en daarna wisselt het; de ene week meer kipcurry, dan vleessalade, zalm of balletjes in tomaat. Bij de nieuwe voorverpakte vleeswaren vliegen de twee soorten ham eruit. Gevolgd door de soorten worst.

En, pas je in dit beeld of wijk je juist af?