Bakkers in spé | visite

Twee keer 20 leerlingen van Basisschool de Vlinder kwamen woensdag op bezoek met 2 juffen. Leerlingen van het eerste tot en met het zesde kwamen croissants bakken, een koek vullen en ze stelden goede vragen:

Wat ga je doen met een groep leerlingen variërend van zo’n 6 tot en met 12 jaar oud? Wat is leuk om te doen, niet te moeilijk en kun je alleen in een echte bakkerij? Het werd ‘toeren’, croissants rollen en een koffiekoek vullen en afwerken.

Wat is toeren?

Een aantal leerlingen hadden al best veel kennis. Een croissantje bestaat uit vele laagjes. Laagjes deeg afgewisseld met laagjes – echte room – boter. Dit voor elkaar krijgen, noemen we toeren. Het deeg moet uitgerold worden en weer gevouwen worden. Wij doen dit inmiddels met een grote elektrische deegroller. Maar vroeger op school moest Ronald het met een gewone kleine houten deegroller doen en thuis zullen de meesten dit ook moeten. De laagjes groeien exponentieel, van 2 naar 4, 8, 16 etc.

Weer wiskunde nodig?

Als je het deeg eenmaal hebt, we hadden vierkante plakken gemaakt, dan moet je daar driehoeken uithalen. De bovenkant is 5 centimeter, dus aan de andere kant moesten we beginnen met een puntje te zetten op 2,5 cm. Dit kan met een liniaal en een mesje, met zogenaamde snijwieltjes of met een grote ‘driehoekenroller’. Die laatste was natuurlijk favoriet! De bedoeling is om zo min mogelijk deeg over te houden. De restjes deeg verwerken wij normaal natuurlijk weer, maar nu werden ze gebruikt voor mini-croissants en om roosjes te maken. Het croissant rollen ging best goed! Er zaten een paar heel mooie bij.

Wat doet gist?

Veel leerlingen wisten de hoofdbestanddelen van een deeg al te noemen. Water, bloem en… gist! Omdat het een gistdeeg is, gaat het rijzen. Dit proces versnellen we in de rijskast. Een kast waarin de luchtvochtigheid relatief hoog is. Hierdoor worden de croissants lekker groot.

Koffiekoeken vul je toch met een spuitzak?

De croissants stonden de rijskast en toen was het tijd voor wat lekkers. Al moesten ze dat lekkers nog wel zelf maken. Wij hadden namelijk alleen lege koffiekoeken en gele room in een bekken. Een aantal dacht dat we de koeken met de spuitzak gingen vullen. ‘Maar hoe maak je die dan weer dicht? Want jullie koffiekoeken zijn toch altijd dicht?’. Koffiekoeken kun je inderdaad met een spuitzak vullen, maar dat gaat voor ons niet snel genoeg. Daarom hebben we ons puddingmachine, een soort pomp. Het buisje steek je in de koffiekoek en voorzichtig beweeg je de hendel waardoor er pudding in de koek komt. Voorzichtig, anders spuit de room er aan de andere kant even vrolijk weer uit 😊 Na het vullen nog een beetje poedersuiker erop en smullen maar!

Bakken duuuuuurt lang

De bakkers doen vaak 101 dingen tegelijk, want er moet inderdaad veel gewacht worden in de bakkerij. Als een deeg rijst en ook als het in de oven zit. Net voor vertrek konden de croissants in de oven. De oven die inmiddels op zo’n 250 graden stond en wel een beetje groter is dan thuis… Weer even wachten en toen waren de croissants klaar; een heerlijke lunch!

Het was een erg leuke ochtend en zeker 3 van de leerlingen wilden bakker worden. Opvolging verzekerd dus 😉