Met Kerstmis is het druk. Veel mensen willen samen genieten deze dagen van een kerstbrood, een kerststronk of een lekker dessertje. Bestellen is daarom slim en fijn. We krijgen rondom feestdagen altijd veel vragen over bestellingen. Een deel proberen we hier al te beantwoorden en in onze infographic Reijzen met de Bakker!:
Tot wanneer kan ik bestellen:
Voor Kerst, 24 december en 26 december, kun je bestellen tot en met dinsdag 20 december 21 uur. Hierna gaan we tellen, rekenen, plakken, sorteren etc. Dit kost ook veel tijd dus daarom sluiten we de bestellingen iets eerder af. Voor Oudjaar kan dit tot en met 27 december 21 uur.
Ik ben op tijd, maar kan toch de datum online niet selecteren?!
Waarschijnlijk heb je een product gekozen dat we deze dagen niet maken. Zoals een rogge of een smurfenvlaai. Ook de gesorteerde koffiekoeken, gesorteerde gebakjes en gesorteerde koffiekoeken hebben we ‘uitgezet’. Het is voor Ronald en co gewoon fijner als ze precies weten wat ze moeten maken, dit voorkomt veel fouten.
Wanneer kan ik mijn bestelling afhalen?
Op de aangegeven ophaaltijd. Vanaf dan staat de bestelling klaar tot sluitingstijd. We sluiten 24, 26 en 31 december om 13 uur. We hebben wel altijd een beetje paniek als er op het bestelformulier 7 uur staat en iemand is om 11.30 uur nog niet geweest. Dus bij benadering de juiste tijd aangeven is fijn!
Moet ik al betalen?
Niets moet. Maar als de bestelling al betaald is, dan is het enkel pakken en meegeven. Dit bevordert dus de snelheid. Als je online bestelt, moet je trouwens wel betalen.
Ik heb al betaald, kan ik nog wat meenemen in de winkel?
Tuurlijk kan dat, kom dan wel je bestelling in de winkel afhalen en kijk daar voor de rest. Bij het pick-up point kunnen we namelijk niet afrekenen.
Ik wil graag iets bestellen wat niet op de lijst staat, kan dit?
We hebben een uitgebreide bestellijst gemaakt. Hierop staan de producten die we deze dagen maken. Niet alle broodsoorten staan er op en bijvoorbeeld ook niet alle vlaaien. Zo houden we het overzicht en blijft het voor de bakkers ook werkbaar. Onze bakkers zijn natuurlijk kanjers, maar ze kunnen niet toveren en een taart maken kost ook bij ons tijd. Uitzonderingen zijn met deze dagen simpelweg niet handig. Daarom hebben we een selectie gemaakt. Met nog steeds heel veel soorten van alles en veel keuze!
Waarom moet ik toch nog ‘wachten’ ook al heb ik besteld en al betaald?
Reeds betaalde bestellingen kunnen ‘achterom’ via ons pick-up point opgehaald worden en ook in de winkel. Omdat wij nog steeds klanten persoonlijk helpen en we je bestelling ‘even’ moeten pakken, is er een korte wachttijd. Bestellingen liggen op alfabet per product klaar, want een pistolet kan nu eenmaal niet bij een taart in de koeling liggen. We moeten dus een rondje rennen en pakken alles zo snel mogelijk, met een extra check om fouten te voorkomen. Tip: neem een kratje of tas mee, dan kunnen we daar alles meteen inzetten.
Ik wil nog bestellen, maar ben te laat. Er is wel vrije verkoop toch?
Je bent te laat, kan gebeuren. Of er komt ineens toch iemand op de koffie en je wilt nog wat lekkers presenteren. We zorgen ervoor dat er zeker nog wat in de winkel ligt – Ronald zou Ronald niet zijn als dat niet zo zou zijn – , maar de keuze is beperkt en bestellingen gaan voor. We kunnen dus niet zeggen of er juist om 7 uur veel ligt of dat we om 8 uur tijd hebben om de winkel aan te vullen. Maar één ding is zeker, niemand zal iets tekort komen.
Kan ik nog iets wijzigen? Ik wil toch graag…
Wijzigen kan tot 3 dagen voor het afhalen van je bestelling. De producten zijn dan natuurlijk nog niet gemaakt, maar alle voorbereidingen zijn al wel getroffen (Lees hier nogmaals het Reijzen met de bakker voor alle stappen voordat je bestelling daadwerkelijk met de klant meegaat), grondstoffen zijn ingekocht en alle zakken en dozen liggen per product op alfabetische volgorde. Even een koffiekoek met rozijnen omwisselen met een chocoladepuddingkoek is dus niet zo evident als het over zo’n duizend koffiekoeken gaat.
Bezorgen jullie ook aan huis?
Nee. We bakken alles zelf en bedienen onze klanten met veel liefde en aandacht. Hier gaat al onze tijd inzitten. Bezorgen is een vak apart en daar komt een hele logistieke planning bij kijken. Laten we graag aan de DHLs, Post-Nls enzo van deze wereld over.
Waarom is de afhaaltijd belangrijk?
Sommige bakkers werken enkel en uitsluitend op afhaaluur. Ben je te vroeg of te laat dan is je bestelling er niet meer. Oeps. Wij willen dit niet, maar een afhaaltijd is wel handig en ook beter voor sommige producten. Kom je laat? Dan maken we de taart later of bakken we het stokbrood later af. De bakkers kunnen maar één taart tegelijk afwerken. We leggen dus de ‘late bestellingen’ even apart. Het gaat dus mis als mensen ineens eerder of later komen. We lossen dit vaak wel op, maar daardoor moeten mensen weer langer wachten en dat willen we niet…
Ik wil mijn normale vaste bestelling…
Kan*. Alleen moeten we deze even als aparte bestelling invoeren. De vaste bestellingen vervallen deze dagen, omdat ervaring ons geleerd heeft dat deze vaak gewijzigd of geannuleerd worden met drukke feestdagen. *Tenzij we dat product niet maken die dag, maar lossen we op door de bestelling een dagje te verplaatsen.
Ik weet niet wat ik moet bestellen, hoe kies ik goed zodat ik niet teveel over heb of tekort kom?
Er is zoveel keuze! Als je twijfelt, kies dan voor producten die je op meerdere momenten kunt eten; een koffiekoek kan bij het ontbijt of bij de koffie. Een gebakje kan bij de koffie maar ook als dessertje. Worstenbrood kan… altijd 😉 We maken alles vers dus worstenbrood kan prima ingevroren worden, net als een slagroomtaart of progrestaart (is ook eigenlijk van origine een ijsstaart). Een kerstbrood wordt eigenlijk alleen maar lekkerder als je hem een dagje laat liggen. En twijfel je over het ontbijt; we hebben heerlijke afbakstokbroden en een kerstbreekbrood. Even in de oven en je hebt zo een aantal broodjes erbij! Toch een eter extra? We hebben altijd nog wat in de winkel liggen, komt goed!
We gaan er heerlijke feestdagen van maken!